Tuesday, February 5, 2013

Ronda Wellington dengan menapak ...

Today genap seminggu aku jejak kaki kat Wellington ...and guess what, the weather which has been so nice and sunny and basically wonderful dengan langit biru nya, tetiba berubah semalam ..ujan turun dengan lebat sekali ..and the temp terus turun mendadak le ..yesterday evening temp dalam 13 - 14 degrees gitu ..sejuk ...and today is not much different ...bangun2 dah ujan lebat ..tengok kat luar tingkap nampak wet and gloomy jer weather nya ...and saw people pakai jacket tebal and yang kalis air gitu ...huhuhuhu aku pulak tak beli lagi jacket ituuuuuuu ...sebab dok ralit tengok panas mentari selama the last 5 days ...ingatkan summer kekal forever lah kan ...hahaha make a promise to myself, if i can manage to do some reading (and prepare for meeting with supervisor this fri) i will be going to town untuk beli waterproof jacket petang ni ...bagi motivasi kat diri sendiri hahaha

so today, since ada appointment kat opis with regards to insurance, health and medical advice, and appointment nak buat student ID semua tu, maka ku gagahkan jua gi uni ...ujan reda jer aku belah ...takut lagi teruk ...setel hal insurance, aku mula bertapa kat library ...yeayyy, aku kan dah berstatus pelajar sekarang hahaha kena rajin gi library ...stayed kat library till 2pm, before proceeding to other appointments ..aku suka coz today I got to finish what I set out to do today ...dapat lah membaca apa yang i targetkn untuk today ...suka suka ...had to skip lunch coz nak kena gi appointment with IT Services ..and Student Enrollment ...kat sini kan org punctual, so akak gi tanpa lunch ...balik sempat beli crisps kat vending machine and makan sambil jalan menuju flat ...and sampai flat macam org kebuluran perhangat makanan and had a quick lunch ...then, aku gi townnnnnnnnn ...hahaha best coz at that time matahari dah keluar - walaupun sejuk coz of angin ...

so, dalam perjalanan tu aku snap le a few photos ...sebab pergi jalan kaki ...easy coz turun bukit ..balik naik bus ..coz tak sanggup exercise naik bukit :-)

bunga biru nie merata-rata ada ..nie aku snap masa tunggu traffic light nak cross jalan ...kat backgroud tu rumah org ..kat sini suka nar rumah kayu and one story gitu ..and selalu rumah sesebuah ..beza ngan style rumah2 kat UK heheh yang atas rumah lain and bawah rumah lain tu

nie salah satu steep hill yang menuju ke town ..this one menuju ke Vivian Street ...kira ok lagi coz tak banyak step, just cerun gini ajer ....jalan yang aku guna mula2 dulu payah sket coz bertangga - too many steps and quite steep ..yang tu menuju ke Dixon Street ..tapi kalau from my flat dua-dua boleh guna ...

kalau nak guna jalan tadi tu kena lalu padang ni ...kat belakang flat aku ajer ...and the other side of padang nie pun ada uni accommodation jugak (yang warna brown kat belah kanan tu)...but it is mainly for undergraduate ...so, as you can probably imagine, sah sah le hevoc tempat tu!

macam utan belantara kan kat belakang flat aku hahaha ..bukan apa coz ada cerun curam kat situ ..tapi view sangat bagus if the weather is nice ..can see the harbour dengan laut biru ..

tadi sampai sampi town (after menapak 15 min turun bukit and another 10 mins to get to Willis Street) aku terus gi kedai2 yang jual waterproof jacket ...a fren recommended gi Kathamandu or MacPac ...sampai MacPac nampak mcm tak banyak sales ...harga memang over nzd150 semua, and mostly over NZD250 ..and it is not waterproof, cuma water resistant ...kalau water resistant tu kalau setakat renyai2 masih ok lagi ...kalau ujan lebat, akan basah jugak ..so aku terus gi Kathamandu ...and setelah try itu ini itu ini, ambik one waterproof jacket ...and it is on sale ok! more than 50% discount ...so akak puas ati ...and cepat2 belah before aku ter-grab another item hahaha ...lagipun a fren said better to invest in a good jacket coz nak pakai lama and NZ weather selalu ujan kata nya ...

ronda2 area tu and jumpa lah kedai Hush Puppies hahaha ..and a few other shops ...tapi tak banyak sangat coz kat area nie kedai kecik2 jer ...kat Lambton Quays baru ada mall ..tapi akak belim gi lagi, setakat lalu 2-3 kali ajer ...last2 masuk supermarket New World beli yogurt and barang2 dapur sket ..and tak nak beli banyak coz malas nak carry ..terus gi tunggu bus kat Manners Street ...baru tahu yang ada 3 bus akan lalu uni ..bus no. 20, 22 dan 23 ...aku dah khatam naik bus lol ...first time naik bus sorang2 tadi ..biasa ada Anita or Maryam ...from bus stop menapak lagi ke flat ...penat ok dok Wellington ni ..kawasan berbukit and jalan kaki ke mana2 ajer ...i miss my car!!! eehh lupa masa tunggu bus nampak kedai sushi, terus gi tapau sushi for dinner hahaha sebab tau letih and malas masak ...sushi kat kedai tu, if after 4pm akan half price ...so akan selalu aku ke sana hehehe ...

so my dinner tonight was, sushi ...


and salad - tak ke gaya hidup sihat tu??? hehehe


now aku dah selamat dalam duvet sambil menaip ...the weather remains cold ..aku siap on kan heater dah nie ...it is about 14 degrees outside ...nak kuar duvet pun malas dah nie ...so am logging off now, nak tido ..dah kol 1 pagi nie tapi takpe esok public holiday kat sini ...Waitangi Day kata nya, yang menandakan hari di mana perjanjian di antara orang Eropah dengan Maori telah ditandatangani ...kata Daphne, staff kat admin opis school aku bagitau tadi hehehe ....

good night ...esok lusa sambung lagi

8 comments:

Liz Duan said...

It sounds like those days once upon a time in the UK....hu..hu....when i was young...i listen to d radio...tetiba nyanyi lak aku ha..ha. By d way bagus srkali u got that jacket on bargain..akak n abg duan sgt approve..dpt finance approval ha..ha..bagus kan u got a good quality at half d price...itu baru soppi.g dgn berhemah...ha...ha..

fendifid said...

tak sabar nak tengok gambar jaket kalis air tu. Nak tengok tahan lama ke tak jaket tu...takut makin lama makin tak muat...lariiii

yes...sound like old days masa kat Kent. Jalan bukit tu pun mengingatkan aku kat unikent...tapinya aku g town naik bas...sebab malas nak menapak. LOL.

Ejin said...

Hahahaha masa aku dok pilih pilih jacket tu aku dah agak dah akan dapat approval akauntan dari Kuantan ..Pas nie nak cari ankle boots pulak :-)

Yup, jugak remind me of masa muda mudi di UK dulu ... Kent pun hilly kan? Tapi fendi bawak aku gi town naik bus hahaha Kat Cardiff yang Liz ajak aku menapak :-)

Liz Duan said...

Seronok kkn gi kelas satu duk town seharian..jacket potato kebab..greggs...huuuu... Ejin salad ko tu tak kuase aku menegoknya...aku tak suka noh tomato nentah

Ejin said...

yes - gi kelas then direct lepak town ...kat sini dah takleh buat cam tu ..huhuhu kena selalu bertapa dalam gua buat kerja ..sekali sekala jer keluar town (maybe twice a week!) and aku tak jumpa lagi cheese and onion pastry ala Greggs kat sini ...

Ejin said...

i love tomato mentah cam tu ...very sweet and berkhasiat hahaha

fendifid said...

aku suka caesar salad...sedap lagi menyedapi.

Ejin said...

hahaha aku suka gak ceasser salad tapi malas nak buat ..nak grilled ayam, nak tambah crutons hehhe tapi sos ceaser salad ada dalam fridge ...